ДОСТАВЧИК
|
ПРЕВЕНЦИЯ НА НАСИЛИЕТО И АГРЕСИЯТА
ДОБРИ
ПРАКТИКИ
|
Фондация
„Уникалните деца на Видин“
тел: 094/924060,
0882422778
|
- Активно участие
на специалисти - психолог и педагог от ЦОП в заседанията на МКБППМН, където
се разглеждат случаи на вербална и индиректна агресия от страна на деца,
ползващи услугата
- Увеличаване
броя на провежданите консултации с психолог и социален работник
- Включване
на децата, ползватели на услугата в групови работи за превенция и начини за
справяне с афективни състояния при прояви на агресия
- Срещи с
родителите на тези деца в ЦОП и мобилна дейност – срещи с родителите в дома
или на работното им място. Провежданите разговори са във връзка с поведението
на децата и наказанието, което МКБППМН назначава.
- Проследяване
поведението на децата след тези действия на специалистите, изразяващо се в
срещи с учителите и съучениците им
|
Фондация „Радост
за нашите деца“ (ЦСРИ на деца със СОП „Радост“)
тел: 052/731482, 0878272745,
0878700635
|
- Образователна
и терапевтична подкрепа на деца със специални нужди и техните родители
|
Сдружение
„Разнообразни и равни“
тел: 0899553478
|
-Добронамерено
отношение, загриженост и насърчаване на учениците и родителите за
преодоляване на възникналите затруднения:
·
Работилница
за деца и родители в началото на учебната година, свързана с подготовката на
необходимите пособия за образователния процес:
1.) създават се условия за
преодоляване на трудности и проблеми, свързани с началото на учебната година
2.) възможност да се наблюдава
желанието на деца и родители да творят заедно с учителя за осигуряване на
учебен процес, отговарящ максимално на изискванията на училището
3.) при нежелание на родителите – възможност
за приобщаване на проблемните деца както
чрез екипна, така и чрез индивидуална работа
4.) насърчаване на искреното и позитивно
общуване, добрите постъпки и малките успехи, особено на проблемните деца
5.) спечелване доверието на
родителите и тяхната подкрепа при провеждане на работилницата, с цел
получаване на оценка от тях и поощряване на децата
6.) възможност за създаване на
полезни навици за подпомагане на братя и сестри в семейството, както и на
приятели в училищна възраст
- Включване в
извънучилищни дейности, съответстващи
на интересите и
осмислящи свободното време на учениците
·
Работа
с малки групи и индивидуално чрез ролеви игри
1.)
стимулиране
на творческата дейност и оформяне на естетически вкус
2.)
запознаване
с професии – оформление на вътрешен дизайн на класна стая
3.)
създаване
на навици за опазване на общественото имущество
- Организиране на
съвместни празници с участие на
родителите
·
Работа
за укрепване на ученическия колектив, чрез подготовката и провеждането на празници
и чествания
1.) предоставят
се равни възможности на всяко дете да разкрие дарбата си, чрез собствен избор
на това, което ще представи
2.) ролята на
учителя е да бъде помощник и съветник
·
Създаване
на подходящ сценарий, с доброволно участие на учениците
1.)
изгражда
се отговорност при изпълнение на поставените задачи
2.) създава се
уважение към различието
·
Превръщане
на празника в истинска демонстрация на успехите и постиженията на класа като
голяма група и на всеки негов член
1.) създаденият продукт е без материално
изражение, но се изпълва с много емоции, взаимност, разбиране
2.) насърчава се толерантността
между учениците
3.) въздейства се върху промяната на човешките поведения и
взаимоотношения
|
Център за
обществена подкрепа - Дряново
тел: 0878537622
|
-
Провеждане кампании от екип на ЦОП в СУ „М. Райкович” – Дряново в
предварително определени класове от Директора на училището.
-
Работа по заявка на учители в случаи на нужда от работа с определен клас или
ученик.
-
Работа по заявка от Директора на ДГ „Детелина” – Дряново, поради зачестилите
случаи на агресия и при деца в предучилищна възраст.
-
Проведен психологически тренинг с родители от подготвителна група по въпроса как
да постъпват възрастните, ако в поведението на детето възникне агресивност,
как да реагират на пристъпите на ярост?
-
Обсъждане с родители възникването на детската агресия, възможните пътища за
изход от трудни житейски ситуации; формиране у родителите култура да разбират
проблемите на агресия у малките деца
-
Обсъждане с родителите на възможните пътища за изход от трудни житейски
ситуации
|
Сдружение „Ранна
интервенция на деца в риск“
факс: 056/879061
тел:056/879062,
0879168006,
0879168001
|
- Работа
основно с недоносени деца и деца с увреждания до 7 годишна възраст
|
Фондация „Символ
на любовта – дневен център за работа с деца с увреждания“
тел: 0751 /61157
факс:0751/62179
|
-
Индивидуална и групова работа с деца с неприемливо поведение съобразно две
програми, разработени от ИСДП, част от сборника „Специализирани програми за деца в конфликт със закона“
·
„Програма за
развитие на базови социални умения“
·
„Програма за
обучение в умения за асертивно поведение“
-
Ангажиране на родителите с провеждане както на индивидуални сесии, така и
съвместни, с техните деца
-
При несъдействащи родители се търси
ОЗД
|
Сдружение
„Граждански инициативи“ – гр. Ловеч
тел: 0876552571
|
-
Стартирана двугодишна програма по подписано междуинституционално споразумение
с ОУ „Хр. Никифоров“ – Ловеч за
превенция на насилието сред деца в училището, която включва:
·
Проучване чрез анкетни карти, попълнени от
ученици, родители и учители
·
Анализ на ситуацията
·
Тематични обучения – проведени са две тренинг
обучения, обхващащи деца от 2 до 6 клас:
1.)
за разпознаване на видовете насилие;
2.) за запознаване на детето с
отговорните страни, към които трябва да се обърне в случай на риск или
насилие.
-
Работи се в група, а при индивидуални случаи на неприемливо поведение или
насилие, родителите се насочват към ДСП за подаване на заявление за ползване
на СУ, съобразно нуждите на детето.
|
Фондация
„Асоциация Анимус”
тел./факс:
(+3592)9835205
9835305, 9835405
|
- Реализация на
програми за действие с деца с трудно поведение в училище
-
Разработване на стратегия и опит за справяне с насилието сред подрастващите
-
Превенция на насилието върху деца и юноши в семейството и в училище
·
„Приятелите на
Зипи” – бъдещите граждани на България – програма, учеща децата на умения за
разрешаване на конкретни проблеми, както и на овладяване и разбиране на
емоциите – своите и на другите. Всеки урок показва как децата да прилагат
различни стратегии за справяне с трудностите, да повишат собствената си
самооценка, да подобрят устойчивостта си на травматични събития. Това ги
прави способни да помагат на себе си и на другите, да приемат и ценят
различията на децата в класа.
·
„Ранно
разпознаване и предотвратяване на тормоза в училище чрез участие на децата в
7 държави от Европейския съюз“ – проект, насочен към превенция на
училищния тормоз, като учениците са активни действащи лица в процеса на
създаване на безопасна среда, лишена от насилие. Разработени и разпространени
материали по проекта:
1.)
„Чуй ме“ – книжка,
представяща гледната точка на децата към тормоза и безопасността в училище
„Класна стая без тормоз“ – наръчник за
учители, предоставен на МОН за безвъзмездно ползване
2.)
„Какво да
правя ако тормозят детето ми в училище“ – диплянка за родители
Материалите са достъпни на сайта
на проекта:
·
„RISE –
Повишаване на вътрешните ресурси за справяне с училищния тормоз“ – програма за
интервенция на тормоза в училищните общежития. Въвежда техники за ползване в
ситуации на тормоз сред учениците и осигурява инструмент за превенция на
такива ситуации. Иновативна програма, базирана на тренинг и интерактивни
техники с цел да се повиши вътрешният ресурс на тийнейджърите, самооценката
им и уменията им за справяне в случай на насилие.
·
„Травма център
за деца и семейства“ – програма, осигуряваща специализирана
консултация и психотерапия на деца и техните родители
1.)
Подобрява
способността на децата да преработват болезнените събития в живота си и да се
справят успешно в бъдеще
2.)
Помага на
родителите да имат по-голяма чувствителност към страданието на детето си
3.)
Повишава
родителския капацитет за създаване на
подкрепяща семейна среда, в която детето да израства спокойно и здраво
·
„Зона ЗаКрила“ – детски
център за застъпничество и подкрепа. Взема участие в мултидисциплинарни екипи
по случаи на деца, в различни обучения
за надграждане на капацитета си за работа в ситуация на насилие и в работни
срещи с институции по темата за насилие.
·
„Ключ към
училище без страх“- проект за превенционни програми в паралелки от
1-ви до 10-ти клас в три училища, в продължение на 5 последователни учебни
години. Целта на проекта е създаване на училищна среда, в която се възпитават
ценности на здравословно общуване, ненасилствено разрешаване на конфликти и
приемане на различията, за да бъдат предотвратени насилието, тормоза и
унижението сред учениците
-
Подкрепа на деца и родители, чрез Комплекс за социални услуги за деца и
семейства, обхващащ работа с различни целеви групи:
·
деца с поведенчески проблеми и техните родители –
от изключително значение е включването на родителите на тези деца в
психосоциалната работа
1.)
предучилищна
възраст – проблемно
поведение като хиперактивност, разстройство на вниманието, агресия,
тревожност, проблеми с раздялата
2.)
начална
училищна възраст – проблеми
с концентрацията, проблеми на общуването с връстниците, обучителни
затруднения
3.)
горна училищна
възраст – бягства
от училище, проблеми в комуникацията със съучениците и други училищни
трудности
·
деца, жертви на насилие и техните семейства –
системна психосоциална работа за преодоляване на травматичните последици от
преживяно домашно насилие, сексуално насилие, емоционална злоупотреба и
подкрепяща среда за развитието и връщането към обичайния начин на живот.
·
деца, жертви и извършители на училищен тормоз – пряка
индивидуална помощ с оглед на всеки конкретен инцидент и организация на
цялостна мултидисциплинарна подкрепа за спиране на тормоза в конкретния клас
и училище. Училищният тормоз е свързан с много срам и вина за децата, което
често е повод да не търсят помощ от родители и институции. Това е причина
проблемите да се задълбочават и да достигат до системата за закрила на детето
в етап, когато последствията са утежнени. От една страна това са случаи на
деца от уязвими социални групи, но от друга – това е феномен, който присъства
във всякакви училища и следва да се реагира своевременно.
·
деца, в риск от отпадане от училище и техните
родители - предоставяне на активна
психосоциална подкрепа и работа с тези деца и с техните родители, тъй като
много често причината децата да бъдат извън образователната система или да
изостават в училище се намира в семейството – неглижиране, родителско
отчуждение, случило се травматично събитие, раздяла с важна за детето фигура,
настъпила наскоро промяна в живота на детето и семейството и др.
|
Фондация “Социални практики
в общността”- Пазарджик
Център за
обществена подкрепа
"Зора" ‐ Панагюрище
тел.: 035762023
|
- Многократни срещи на социален работник ОЗД/ДСП и директор ЦОП с родител – „недоброволен
потребител“ за осъзнаване необходимостта и важността
от ползване на социална услуга „Семейно консултиране“, с цел повишаване на
родителския капацитет и оказване на подкрепа на дете с неприемливо поведение
-
Последваща работа с вече доброволно ангажиран и съдействащ на следващ етап
родител за извършване на консултации на детето с неприемливо поведение в
училище със съответните специалисти и ползване на социална услуга „Училищна
подкрепа“, „Социално-педагогическо консултиране на деца с поведенчески
проблеми“ и „Психологическо консултиране“
|
Сдружение
„Прегърни ме“
|
- Организиране на творчески
ателиета за деца, настанени в социални центрове (основно в ЦНСТ), като по
този начин се откриват и развиват талантите на децата
|
Център
за обществена подкрепа към Областен съвет на БЧК – гр. Добрич
тел.:
058/605472
|
- Работа в добро
взаимодействие със специализираните държавни и общински социални,
образователни и културни институции, както и с неправителствени организации
- Спектър от разнообразни и
отговорни дейности за интеграция на децата и семействата в риск,
осъществявани от екип, включващ ръководител, педагог, социален работник и
психолог, както и дейности, свързани с превенция на агресията от деца с
неприемливо поведение по направления:
·
помощ в индивидуалната подготовка на децата за
учебните занятия
·
индивидуална и групова работа с родителите,
насочена към повишаване на родителския капацитет, в различни области – според
възрастта и потребностите на децата
·
психологическа подкрепа на деца за личностното им
израстване и психическо укрепване
·
организиране на занимания по интереси, с цел
осмисляне на отдиха и свободното време на децата и междусрочните ваканции
·
социално-психологически консултации на деца и
родители, с цел подобряване на възпитанието на децата и повишаване на
родителския капацитет
·
взаимодействие с училища, социални учреждения,
неправителствени организации с оглед осъществяване на ефективни
педагогически, психо-социални и административни консултации и услуги за
децата от центъра и за техните семейства
·
сформиране на групи, работещи по модули с различна
тематика, включително и по превенция на насилието и агресивното поведение –
имат за цел да се осигури защитена среда, в която децата да могат да споделят
и отработват различни ситуации, с оглед конструктивно справяне с агресията и
претрансформирането й.
-
Подкрепа, насочена към децата, преживели насилие и съответно упражнили такова
у дома – защитената си територия, на улицата и в училище, която започва от
първоначалния контакт с детето и семейството, като преминава през оценката и
конкретната терапевтична програма:
·
Програма „Позитивно
родителстване и изкуството да бъдеш родител” – насочена към повишаване на
родителския капацитет в различни области, в зависимост от възрастта и
потребностите на децата. Продължителността на модула е в 11 сесии или в
рамките на 1 година,веднъжмесечно. – поставени цели:
1.)
подкрепа и развитие на родителската грижа, чрез
повишаване саморефлексията на родителите;
2.)
изграждане на реалистична и позитивна нагласа за
ролите и отговорностите им;
3.)
подобряване на общуването с децата;
4.)
доверие, сътрудничество и осъзнаване
уникалността на детската личност.
- основни засегнати теми:
1.) ролите, които изпълняваме в семейството;
2.) особености и
типове родителстване;
3.) общуване – особености, специфика и
видове;
4.) активно слушане – що е това и как да
се прилага за подобряване на комуникацията;
5.) градивни техники за корекции на
неподходящо детско поведение;
6.) техники за себеизразяване и
себеуважение.
- очаквани резултати:
1.) по-самоуверени родители, използващи
градивни и ефективни методи при възпитанието и отглеждането на децата си;
2.) правилна и подобрена комуникация;
3.) умения за справяне самостоятелно в
критични ситуации;
4.) позитивна нагласа и лична удовлетвореност
от родителската грижа и роля.
- ефективност:
1.) много добър модел за ефективно
родителстване, който помага на участниците да се опознаят и доверят един на
друг;
2.) родителите споделят проблеми, които
срещат при отглеждането и възпитанието на децата;
3.) сплотяване на групата, прераснало във
времето до взаимопомощ помежду им;
4.) бързо намиране на адекватен изход от
агресивно детско поведение.
·
Програма „НЕ
на насилието!”- споделяне в „Малка затворена група” с възрастова граница.
Продължителността на модула е в 12 сесии или в рамките на една година, веднъж
месечно.
- цели:
1.) запознаване с формите и видове
насилие;
2.) повишаване на чувствителността на
децата към насилието;
3.) методи и начини за справяне.
- основни теми:
1.) разпознаване на видове насилие, чрез
интерактивни игри и методи;
2.) повишаване на уменията на участниците
за реакция при попадане в ситуации на насилие;
3.) форми и видове...;
4.) модели за справяне и избягване на
подобни конфликтни ситуации.
- резултати:
1.) разпознаване на видове насилие;
2.) умения за справяне с такива ситуации и
адекватна помощ;
3.) противопоставяне и търсене на
специализирана подкрепа от институции и органи на реда.
·
Модул „Стойностни
модели на общуване, приказки за ценностите” – малка група за работа с
деца. Отработени и предадени чрез приказките, ценностите и добрите модели
стават на практика по-достъпни за децата.
-цели:
1.) изучаване и отработване на различните
видове емоции и чувства;
2.) умение да ги разпознаваме – както в
другите, така и в себе си и да ги споделяме;
3.) добри модели на поведение;
4.) приятелство, доверие, право на избор и
заемане на позиция, безопасност и др.
- резултати:
1.) повишаване на самоувереността на
децата;
2.) подобряване на общуването помежду им;
3.) в защитена среда децата споделят
техните проблеми;
4.) създаване на приятелства, доверие,
отстояване на позиции.
·
Презентации на тема „Да кажем НЕ на насилието сред деца!” в училищата по случай 19 Ноември
– „Световен ден за борба с насилието над деца”.
- цели:
1.) Чрез интересни игри, примери и
обсъждане на казуси, учениците се запознават с различни иновативни стратегии
за справяне с насилието в училище.
2.) Раздават се стикери, флаери, значки,
запознаващи ги с различните форми на насилието в училище, стратегии за
справяне и информация с активни телефони на доверието.
3.) На участниците се залепят стикери с
надпис „Детски свят – свят без насилие” и „Не затваряй очи, подай ръка”,
правещи децата съпричастни към проблема.
- резултати:
1.) повишаване информираността на децата;
2.) различни стратегии и умения;
3.) сътрудничество и оказване на подкрепа
на дете в риск.
|
Общо показвания
петък, 14 юли 2017 г.
ПРЕВЕНЦИЯ НА НАСИЛИЕТО И АГРЕСИЯТА - ДОБРИ ПРАКТИКИ
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар